۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۵۶۱۹۳
گزارش؛

تلاش برای دوگانه‌سازی میان مردم و نهاد روحانیت به بهانه بودجه نهادهای دینی 

تلاش برای دوگانه‌سازی میان مردم و نهاد روحانیت به بهانه بودجه نهادهای دینی 
با شروع شدن فرایند بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ رسانه های بیگانه و غربگرای داخلی با فضاسازی منفی علیه نهاد های مذهبی، فرهنگی و تبلیغاتی سعی در تخریب روحانیت و فعالیت های مذهبی و ایجاد دوگانه حاکمیت و مردم دارند.

 به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، از هفته گذشته و همزمان با بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول درآمد و هزینه‌ها) در مجلس شورای اسلامی، خط خبری «فضاسازی منفی علیه نهادهای مذهبی، فرهنگی و تبلیغاتی با مقایسه بودجه‌ آنها با سایر بخش‌های دولت» آغاز شد. رسانه های معاند تلاش می‌کنند با تمرکز بر مسائل و مشکلات اقتصادی و نارضایتی‌های معیشتی و با القای دوگانه مردم-حاکمیت، این موضوع را به یک موج خبری علیه اصل جمهوری اسلامی و نهاد روحانیت تبدیل کنند. 

در روزهای اخیر برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی عمدتا اصلاح‌طلب و معاند با بازنشر گسترده جداول مرتبط با رشد بودجه نهادهای مذهبی و تبلیغاتی مدعی شدند که «دولت منابع محدود کشور را به پای نهادهای اقلیت و مخالف با فرهنگ مردم ریخته است.» 

تلاش برای دوگانه‌سازی میان مردم و نهاد روحانیت به بهانه بودجه نهادهای دینی 

این خط عملیات روانی به‌سرعت در رسانه‌های معاند هم ضریب گرفت و ایران اینترنشنال در گزارشی با هجمه مستقیم به نهاد روحانیت این موضوع را بازتاب داد و مدعی شد که بودجه نهادهای فرهنگی وابسته به جمهوری اسلامی در سال جاری رشد 100 تا 500 درصدی داشته [تحریف خبر و جانمایی رشد چهارساله به‌ جای رشد یکسال] و «این نهادها 11 درصد از پول نفت ایران را می‌بلعند». این در حالی است که کل رقم بودجه فرهنگی کشور تنها بیش از دو درصد کل بودجه سالیانه کشور است.

گزارش شبکه اینترنشنال با تکیه بر ابهامات مرتبط با پرونده زمین ازگل و حمایت تعدادی از مراجع تقلید از «طرح نور»، تلاش کرد تا حمایت‌ها از دولت سیزدهم را نتیجه «پول‌پاشی میان روحانیون» تصویرسازی کند و آن را در مقابل رشد محدود بودجه آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و حقوق کارمندان و کارگران قرار بدهد. 

ایران‌اینترنشنال، کسری بودجه دولت را حاصل رشد بودجه نهادهای دینی و نظامی دانست که در نهایت از مسیر تورم و با کوچک‌شدن سفره مردم تامین خواهد شد. محمدجواد اکبرین با طرح ادعای فاصله‌گیری روحانیون با مردم،‌ بی‌توجهی آنها به درد و رنج مردم را حاصل رشد بودجه‌های خدماتی آنها دانست که یک سطح متفاوتی از زندگی را برایشان فراهم کرده است. 

گفتنی است بیشترین هجمه این رسانه ها علیه شورای عالی حوزه علمیه، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعه المصطفی العالمیه، مرکز خدمات حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی است.

رصد رسانه ها و شبکه های اجتماعی نشان می دهد که برخی رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب و نیز رسانه های معاند ضمن سیاه نمایی نسبت به بودجه مراکز دینی و حوزوی، راهبرد تنفر زایی نسبت به روحانیت را در پیش گرفته و عملکرد این نهادها را در عرصه های ماموریتی شان مورد چالش و خدشه قرار داده اند. 

ارسال نظرات